ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Στάδια:
Πριν την ανάγνωση
Υλικό αφόρμησης, μαθητικό video για προβληματισμό
Θεωρητική βάση , η έννοια στερεότυπα,
Κείμενα μη λογοτεχνικά για προβληματισμό

Κυρίως ανάγνωση
Μελέτη κειμένων
Σχέδιο εργασίας
Εναλλακτικά, συγκριτική ανάλυση κειμένων με άξονα το θέμα της προίκας.

ΣΤΟΧΟΙ
Εργασίες στα Κείμενα (στάδιο Ανάγνωση-Παρουσίαση):
·         Επιδιώκουν οι μαθητές να αναπτύξουν αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη προσωπική άποψη γι αυτά που διαβάζουν,
·         να αναγνωρίζουν τα διάφορα πολιτισμικά στοιχεία που υπάρχουν στα κείμενα και να προσδιορίζουν την ιστορικότητά τους,
·         να περιγράφουν και να ερμηνεύουν την εποχή, το κοινό και τις συνθήκες παραγωγής ενός έργου,
·          να επισημαίνουν τους συγκρουόμενους κώδικες συμπεριφοράς και τις αξίες που εκφράζονται από τους ήρωες,
·         να διατυπώνουν προτάσεις και πιθανές λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ήρωες,
·         όσο και για τις επιλογές που πρέπει να πραγματοποιήσουν, να συγκρίνουν κείμενα (λογοτεχνικά και οπτικο-ακουστικά, πεζά και ποιητικά) ως προς έναν παράγοντα (π.χ. κοινή θεματική)
·         άλλες εργασίες εστιάζουν στην οπτική γωνία από την οποία μιλά ο αφηγητής,
·         στη συγκεκριμένη στάση ζωής στην οποία παραπέμπει και ζητούν να σχολιάσουν τους διαφορετικούς τρόπους σκέψης, τις διαφορετικές αξίες που καθορίζουν τις συμπεριφορές των ηρώων.

·         Άλλες εργασίες επικεντρώνονται στην αναζήτηση μορφικών χαρακτηριστικών των κειμένων, ανάλογα με το λογοτεχνικό είδος στο οποίο ανήκουν ή την τεχνοτροπία που υιοθετούν.

Μετά την ανάγνωση

Οι μαθητές ομαδικά, με βάση όσα έμαθαν στις δύο προηγούμενες φάσεις, παρουσιάζουν μια συνθετική εργασία, η οποία δεν αναφέρεται στα λογοτεχνικά κείμενα αλλά αποκλειστικά στην ενότητα που διδάχθηκαν.
Συγκεκριμένα, επιλέγουν θεματικές που επεξεργάστηκαν μέσω των λογοτεχνικών κειμένων που μελέτησαν, ατομικά και ομαδικά, όπως:
Η κακοποίηση των γυναικών (σωματική / ψυχολογική) (λ.χ. Η Βλαχοπούλα, Α Παπαδιαμάντης), πατριαρχική οικογένεια (λ.χ. Του νεκρού αδελφού, Δημοτικό),  Ο θεσμός της προίκας, η μάνα ως στερεοτυπικός ρόλος, ο έρωτας, η μαγισσοποίηση των γυναικών...

Μπορείτε να συντάξετε ένα δοκίμιο 350 λέξεων για το θέμα της επιλογής σου, να συγκρίνετε το θέμα σας με την σύγχρονη εικόνα του, να δημιουργήσετε προφορικά, γραπτά ή/και πολυμεσικά κείμενα, π.χ. με δημιουργική γραφή ... Προτείνετε ένα θέμα κι εσείς!

Εργασίες μαθητών/τριών

Αργυρίου Σοφία
Βλασίου Ραφαέλα 
Γιαρισκάνη Κυριακή
Γκριγκοριάν Αντζέλικα
Κάμπο Χριστίνα
εδώ εδώ ή στο site "Παιδείας Βήμα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχέδιο Μαθήματος για τον Ποιητή Ν. ΚΑΒΒΑΔΙΑ - Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, 21 Μαρτίου

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ